Pangasius

• Vietnam
      Akvakultur: dambrug
    • Thailand
      Havbrug og dambrug (akvakultur)

Biologi

Pangasius er den vigtigste opdrætsfisk i Vietnam, som står for 80-90% af verdens samlede Pangasius-opdræt.
    Pangasius er en tropisk ferskvandsfisk i familien af hajmaller fra Sydøstasien. Fisken kan blive op til 130 cm og veje mere end 40 kg.

Udbredelse

Pangasius stammer fra Mekong-floden i Myanmar, Laos, Thailand, Vietnam og Cambodja, men arten er nu indført til opdræt i andre lande (fx Indien).

Akvakultur

Pangasius er hovedsagelig opdrættet i dambrug omkring den nedre Mekong. Opdræt i åbne netbur repræsenterer kun en lille del af produktionen. Den globale produktion er stiget enormt, desværre med en akvakulturpraksis, der ikke er bæredygtig på forskellige områder. Miljøpåvirkninger forekommer gennem spildevandsudledninger og tilsætninger af kemikalier og medikamenter. Hvis dammen drænes efter en ynglecyklus, tilføres det mudder, der er tilbage i bunden, normalt ubehandlet til omgivende farvande. Pangasius holdes i stor tæthed, som også medfører en stor infektionsrisiko for det omgivende vandmiljø.
    Pangasius har kun brug for lave mængder protein og fedt, dvs produktionen er forbundet med en netto proteingevinst (imodsæt til mange andre akvakultur-produktioner). I det konventionelle Pangasiusopdræt fodres med fiskemel og fiskeolie, som lægger yderligere belastning på de vilde fiskebestande.
    Pangasius-opdræt er dårligt reguleret, og hvis regler eksisterer, så bliver implementeringen ikke strengt kontrolleret.