Hver person spiser i gennemsnit 22 kg fisk om året — Det er næsten dobbelt så meget, som for 50 år siden.

Det vil være svært, at forstille os en diæt uden fisk og den globale efterspørgsel bliver ved med at stige. For at vi kan følge med vores appetit, er vi netop i færd med at fjerne flere fisk, end havene kan producere. Men vi er nået til et punkt, hvor marine økosystemer og mange lokale samfund, specielt i ulande, er i fare. Efter klimaforandringer, er overfiskeri blevet den andenstørste trussel mod vores have, så det kan snart være slut med, at fange, opdrætte og spise fisk.

Heldigvis kan vi stoppe overfiskeri, men vi har brug for din hjælp.

Mere en halvdelen af de fisk du køber kommer fra ulande.

Den Europæiske Union er verdens primære importør af fisk og mere end halvdelen kommer fra Asien, Afrika og andre udviklingslande, hvor mange lokale samfund afhænger af fiskeri, for at kunne overleve. Fisk og skaldyr er de største handelsvare i verden.

De hårde facts

Hver dansker spiser i gennemsnit 22,1 kg fisk om året.

icon_hard_facts_boat_and_fish

af den estimerede fiskebestand, i Middelhavet, bliver overfisket.

af den globale fiskebestand bliver overfisket.

800 millioner folk afhænger af fisk, som er både føde og indtægtskilden til deres familier. De fleste af dem lever i udviklingslande.

icon_hard_eu_import

I 2014, importerede europæiske middelhavslande omkring

af de fisk, som de spiste

icon_hard_facts_hook_and_fish

Ulovlig og ureguleret fiskeri kan snart ramme

26 million ton

det er mere end

af verdens årlige fangst.

Vi er alle forbundet, og sammen kan vi gøre en forskel.